מחוכים. אלוהים אלוהים / זיוה גל  

 

פָּשַׁטְתִי הַמִּלָּה ‘מָחוֹךְ’ מִן הַשִּׁיר
כִּי הַמּוֹרֶה שֶׁלִּי אָמַר: “אֵין
הַיּוֹם בַּשּׁוּק מְחוֹכִים”.
וּמָצָאתִי לָהּ תַּחֲלִיף
מְחַתֵּל
בָּעֲרִיכָה.

וְהָאֲוִיר שָׁט מַסְטוּל: “חָה חָה חָה”
וְהַקִירוֹת מְחֹרָרִים.
וְהַמַּרְפֵּק עֲגַלְגָל וְטָעִים.

אַל תִּתְאַמֵּץ לִפְשֹׁט מֵעָלַי
עֶלְיוֹנִים וְתַחְתוֹנִים
מְחַטְּבִים.
בִּמְחִילָה מִמְּקוֹמְךָ, אֶלֹהִים.
עַל בִּרְכֵּי הַמָּקוֹם
כְּתַלְמִידָה, מַעֲדִיפָה אוֹתָם פְּרָאִים,
רַק עֲזֹר לִי מֵאֲחוֹר
עִם הַשְׂרוֹכִים.

,

מעבר לפינה: ריח / חנה קב-רוט

תגיות: , ,

37 תגובות »

  1. חיקוי רע של חזי לסקלי

  2. לצערי, לא מכירה את שיריו.

  3. הָרֹאשׁ הַתָּקוּעַ בַּקִּיר,
    שֶׁלִּי הַמַּקְבִּיל לְשֶׁלְּךָ,
    לֹא מַרְגִּישׁ מוּגְבָּלוּת
    בַּתְּנוּעָה.
    הוּא רָגִיל לְגָרֵד
    מִן הַסִּיד
    לַחֲצֹב
    לְהַעֲמִיק
    לְשַׁנֵּן אָבָק ‘הַמַּתְמִיד’
    הַמַּפְרֶה lorivan, עַרְפִּלִּית,
    הַמֵּפֵר אֶפְשָׁרוּת הַצְלָבָה.
    הָרֹאשׁ הַמָּנוּעַ
    כְּמו קֶרֶן בִּצְוַאר מִשְׁקֹלוֹת
    כְּבָר תָּלוּי עַל פִנְטוּז
    אֵין סוֹפִי
    אֵינוֹ עוֹמֵד בַּפִּתּוּי
    לְהַעֲתִיק מִן הַקִּיר
    תַּבְנִיוֹת מַחֲשָׁבָה-
    לַקּוּפְסָה.

    ©זיוה גל, 22/8/11

  4. היי זיוה
    בתחילה חשבתי שהשיר בתגובה מס’ 3 נכתב כתשובה להערה סרת הטעם של המגיב הראשון, ורציתי לומר לך שאת צריכה לברכו על שהיה קטליזטור לשיר מעולה, אבל אני רואה שנכתב יום קודם. בין כך ובין כך, השיר מדבר אלי עד כדי קנאה – חבל שלא אני כתבתי אותו…
    וכרגיל , שמחה על השכנות.תודה על שני השירים המעולים.

  5. שיר יפיפה. ארוטי כמצופה.

  6. חנה ואורי יקרים
    תודה מקרב לב

    זיוה

    הניק: “שי” ו-”jj” העלומים (העלומה?) הנכבדים,

    אולי כדאי שלא תחששו להעביר ביקורת ראויה ובשמכם המוכר
    (כנגד השיר?) כי כך עשויים לחשוב שאולי לא קראתם את השיר
    והגעתם אך ורק כדי לנסות לבקר את מי שכתבה את השיר.

    קראו, חשבו ואנא כתבו ביקורת מסודרת
    זכותכם היא!

    ערב נעים ורגוע
    זיוה

  7. מחווה למחוך

    כָּל כָּךְ פָּשׁוּט לִפְשֹׁט מָחוֹךְ
    וְלִמְצֹא לוֹ תַּחֲלִיף מְחַתֵּל
    כְּעוֹרֵךְ

    כָּל כָּךְ טִבְעִי שֶׁהָרֹאשׁ הַתָּקוּעַ בַּקִּיר
    יְכַתֵּר אֶת עַצְמוֹ בַּשֵּׁם:
    אֱלֹהִים אֱלֹהִים

    כָּל כָּךְ אֵרוֹטִי לְהַפְשִׁיט עֶלְיוֹנִים
    וְתַחְתּוֹנִים מְחֻטָּבִים
    עַל בִּרְכֵּי הַמָּקוֹם

    יָבוֹאוּ פְּרָאִים מֵאָחוֹר
    וְרַק הָאֲוִיר הַמַּסְטוּל יְגָחֵךְ בַּשְּׂרוֹכִים:
    חַה חַה- חוֹך

  8. מַה שִׁעוּר הַזְּמָן הַמְטֻמְּטָם
    מַה הָאֳמְדָן בּוֹ תּוּכְלִי לְהָגֵן
    עַל הַנֶּפֶשׁ הָרַכָּה
    הַמִּתְנַהֶלֶת כְּסוּמָא בַּנַּדְנֵדוֹת
    לְהַמֵּר מִימִינָהּ מִשְּׂמֹאלָהּ
    וְהִיא סַךְ הַכָּל
    יַלְדָה
    בַּמָּעוֹף
    בֵּין עֲמוּדֵי הַוָאדִיוֹת
    בָּעִיר שֶׁלָּךְ שֶׁנִּתְגַּבְּהָה
    עַל קְצוֹת הָאֶצְבָּעוֹת
    עַל גֹּבַה הַקִּירוֹת
    לְיָרֵט אֶת הַשָּׂטָן
    לַהֲדֹף / לִרְדֹף
    צַעַד אֶחָד לְפָנֶיהָ לִדְרֹךְ-

    ©זיוה גל, 21/8/11

  9. פתאום התגובות מושכות את הפוקוס מן השיר, לא פייר.
    אהבתי את השיר ואני מנסה להיזכר מה הוא מזכיר לי, לצערי ללא הצלחה.

  10. עֲנָנָים נָעִים חָפְשִׁיִים
    אֲפִילוּ יוֹתֵר מִן הַמַּיִם
    הַנִּקְוִים אֶל בּוֹרוֹת
    עֲמֻקִּים.
    כְּשֶׁאֲנִי בְּתוֹךְ עָנָן
    כַּף רַגְלִי יְחֵפָה
    מִלָּדַעַת
    מִי אֲנִי
    מַה אֲנִי
    וּלְאָן
    עָנָן אֶחָד גַּנְדְרָן
    הַמְּגֻדָּר בְּהֵדִים
    בְּטִפּוֹת זְעִירוֹת שֶׁל מַיִם
    יִפְטֹר מֵעַצְמוֹ
    נִמּוּקִים.

    ©זיוה גל, 13/8/11

  11. התפשטות מקסימלית.

  12. http://cafe.themarker.com/post/2321006/

  13. תודה למערכת זוטא
    תודה על שינוי התגיות, לבקשתי.
    במתכונת הקודמת לא בטאו את רוח השיר.

    תודה גליה
    תודה שלי. אכן יש תגובות שמטרתן
    להסיט את המוקד מן השיר.

  14. זיוה , ההתעלמות שלך מהדמיון המשמעותי לשיר של לסקלי מוזרה . אם המשורר יכול לקרא בקברו הוא בטח מתהפך שם . ההתנהגות שלך בעיני עוד ימוזרה כיפליים לאחר שבבלוג אחר הכרזת מלחמת חורמה נגד ציירת שהעתיקה ציור בטכניקה אחרת ולא הזכירה את שם הצייר . אני קוראת אותך חושבת שיש לך בהחלט שירים טובים . לא כולם , חלקם . צר לי על כך שכעת קריאתי לא תהיה חופשיה ואצטרך לבחון כל שיר ואת מקוריותו . כמו כן אני תמהה על היתממותך וחוסר ידיעתך ברזי שירתו של לסקלי עם כל הידע שאת מפגינה בסיפרות . אפילו אני שכותבת בעיקר מן ׳הבטן׳ ידעתי מי הוא . רונית

  15. ככל ששיר יותר מקורי ופחות בנאלי, וככל שהוא כולל אמירה מורכבת ואינטליגנטית יותר כך הסיכוי שיהיה דומה לשיר המקורי הלא בנאלי והמורכב של משורר אחר קטן יותר. גם הסיכוי שהאחר קרא והושפע בלי משים ובתום לב הוא קטן יותר.
    שירו של לסקלי הוא כל כך ייחודי, שאין שום סיכוי שבתום לב ובאקראי מישהו יחזור עליו ועל חלק ממרכיביו, ולא הבסיסיים אלא העילאיים, ולא על צירוף לשוני או מטאפורה אחת אלא כמה.
    אם רצה משורר במודע לכתוב שיר המושפע ממשורר אחר – מה שנקרא לשוחח עמו, אזי הוא גם צריך לקחת ממנו מרכיב (אפילו שניים), ולפתח. אני מדגיש – לפתח! לומר דבר חדש, לא לחזור על אותו רעיון סתם כך. ויתר על כן הארמז חייב לקרוץ לקורא בבירור כאומר: “אני מצטט”. ואם יש חשש שהקורא לא מכיר (כי עם כל הכבוד שירו של לסקלי לא הפך לקלאסיקה, נכס צאן ברזל) אזי ראוי לציין בהערה או במוטו כי מדובר בציטוט.
    כעת ישאל את עצמו הקורא האם משהו מדרישות הסף מתקיים כאן?
    וישאל את עצמו עורך “כתב העת המכובד” הזה: כלום עלי לתת ידי ל”פרסום” זה?
    ואני אשאל את העורך – האם אין זה מתפקידו לבדוק מלכתחילה לפני פרסום כנהוג בכתב עת מכובד, מקצועי, בעל מערכת הכוללת יועצים, משוררים ואנשי ספרות?
    או שמא חלילה מדובר ב”כתב עת” לא מקצועי, לא רציני?

  16. על איזה שיר מדובר?
    הביאו אותו בבקשה!

  17. רצח אופי אתם עושים לי כאן!

    איני מיתממת ואיני מכירה את השירים של חזי לסקלי
    כמובן שמעתי עליו.

    ניסיתי לחפש בגוגל על איזה שיר מדובר

    אני אמורה להיות אידיוט שלם לשלוח שיר
    ש’העתקתי’ לפרסום, לא??

  18. עקב האשמות חמורות

    מנסה לשחזר את הכתיבה

    להוכיח שאין לי אחות.

    (ובאמת אין לי, תרתי)

    http://cafe.themarker.com/post/2321006/

    מְחוֹכִים. אֶלֹהִים אֶלֹהִים.

    פָּשַׁטְתִי הַמִּלָּה ‘מָחוֹךְ’ מִן הַשִּׁיר
    כִּי הַמּוֹרֶה שֶׁלִּי אָמַר: “אֵין
    הַיּוֹם בַּשּׁוּק מְחוֹכִים”.
    וּמָצָאתִי לָהּ תַּחֲלִיף
    מְחַתֵּל
    בָּעֲרִיכָה.

    הבית הזה נכתב בהשראת שיעורי העריכה

    ב’הליקון’ אצל מורי ורבי אמיר אור

    ולקוח ממציאות השיעורים, כך אמר לי

    ומקווה שיזכור:)

    וְהָאֲוִיר שָׁט מַסְטוּל: “חָה חָה חָה”
    וְהַקִירוֹת מְחֹרָרִים.
    וְהַמַּרְפֵּק עֲגַלְגָל וְטָעִים.

    מסטול? מוטיב שגור אצלי
    במהדורות שונות

    איברים – גם מוטיב שגור אצלי

    את המרפק לאכילה לא במילים המדוייקות

    שאבתי מעגנון כארמז. ולא רק בשיר הזה.

    אַל תִּתְאַמֵּץ לִפְשֹׁט מֵעָלַי
    עֶלְיוֹנִים וְתַחְתוֹנִים
    מְחַטְּבִים.

    עליונים ותחתונים עבורי גם משמעות מן הקבלה.

    רובד נוסף בשיר. השיר גם מרגיש.

    בִּמְחִילָה מִמְּקוֹמְךָ, אֶלֹהִים.
    עַל בִּרְכֵּי הַמָּקוֹם

    ומה אדם אם לא יְצִיר משחק

    כְּתַלְמִידָה, מַעֲדִיפָה אוֹתָם פְּרָאִים,
    רַק עֲזֹר לִי מֵאֲחוֹר
    עִם הַשְׂרוֹכִים.

    מוטיב הפרא/ים מופיע אצלי בעוד שירים

    מוטיב התלמידה מקודם- התפתח

    לפן האנושי אדם כתלמיד מול אלוהים

    השיר נכתב בעקבות רצף ארועים אקטואליים

    כאשר הדוברת מוחה מול אלוהים, בצורה אירונית

  19. למגיבים הטוענים שהשיר מעתיק שיר של חזי לסקלי, אני חייב לומר שתגובתכם תמוהה בלשון המעטה, במיוחד לאור העובדה שלא טרחתם לציין באיזה שיר מדובר. אני מכיר היטב את שירתו של לסקלי, ואף כי הרעיון (שיר ארספואטי שמדבר על הסרת מילה משיר) מזכיר את סגנונו של לסקלי, איני מכיר אף שיר של לסקלי שניתן לטעון לגביו שמדובר בהעתקה ישירה, ואני תמה על ההאשמות המוטחות כאן ללא סימוכין כלשהם. אני מבקש משמעון ומרונית, כותבי התגובות הללו, להפנות אותנו לשיר שהם טוענים שהיה המקור ל’העתקה’, כדי שניתן יהיה לדון בטענה שלהם, אחרת איאלץ להסיר את תגובותיהם בהיותן, בבירור, התקפה אישית ולא מקצועית.

  20. אולי הערתי יכולה להיות מנוסחת טוב יותר באופן שלא היה מעורר ספק. אך אני סבור שעיון נוסף יגלה שהיא עוסקת בעקרון, לא במקרה פרטי של “זיוה את לסקלי”.
    מאחר שלסקלי הובא כאן – הוא משמש להדגמה כבסיס להערות לספקות ולשאלות המובאות כאן.
    ובעיקר היא עוסקת במה שכתב עת המכבד את עצמו צריך לעשות. לפני – לא אחרי – שמועלה שיר. אם אכן זה נעשה – תנוח דעתי.

  21. שמעון,

    איני מתווכחת עם העיקרון.
    העיקרון הזה חשוב לי לא פחות מאשר לך
    ואולי יותר. ומי שמכיר אותי יודע זאת בבירור.

    רק אל תפיל עליי מציאות שלא נבראה מעולם.
    (במקרה הפרטי של זיוה גל)

    תודה.

  22. אל רונן , מספר קוראים הגיבו כאן בנושא , רוחה הביאה שיר שהנחתי שזהו שירו של לסקלי והדימיון בו רב מכירה חלק משירתו של לסקלי לא את כולה והתגובות כאן דיברו בעד עצמן אלא אם המגיבים כאן אידיוטים או שבאמת מנסים להכפיש את זיוה . מההיכרות הוירטואלית שלי איתה זה דוקא מתאים לה יותר מלאחרים ואם טעיתי אני מתנצלת . בכל מקרה אשמח אם רוחה תכתוב מהיכן הביאה את הציטוט שלה או שסתם כתבה מהלכי הרוח שלה .

  23. חבל ש-מה שכתבה רוחה וסדרה מילים שלי (משני שירים שלי)
    בצורה אחרת (כדי לעקוץ גם היא, על פי הבנתי)
    הובן על ידך כשיר של חזי לסקלי.

    אני מקבלת את ההתנצלות אם כי נעשתה בחצי פה, בהתניה
    ובאופן עקיף ולא מולי
    והרי אני נשוא ההתנצלות, לא כן?

    ומוזר לי מאוד שחשבת ולו לרגע שהעתקתי.
    חבל שלא בדקת.

    ערב נעים ושקט לכולם
    ותודה למי שבכל זאת האמין בי:)

    שלכם/ן
    זיוה

  24. זיוה היא יוצרת פורייה
    שיש להתקנא בה.
    יש לה סגנון ייחודי,
    וכל המתמיד לקרוא אותה
    יזהה אותו ממרחקים.
    זיוה אינה שואבת השראה
    היא ההשראה,
    והפוסל במומו פוסל.
    הדיון הזה חושף את מוגבלותה
    של האינטראקטיביות
    ואת חוסר נקיון נפשם של
    אנשים המגדירים עצמם יוצרים.
    צר לי.

  25. כמה סמלי נושא הגיליון: “ביד הלשון”

  26. מזי יקרה לי,

    תודה מקרב לב.
    לא מבקשת הגנות
    כבר רגילה להטרדות
    כבר רגילה להכפשות
    ועם זאת
    זה פוגע מאוד.
    מאוד.

    תודה יקירה
    ההערכה הדדית מאוד.

    זיוה

  27. לרונית:
    אני מופתע מאוד מהקפיצה שלך למסקנות. רוחה כתבה משהו שהוא ספק מחווה ספק פארודיה לשיר של זיוה, ולא כתבה בשום מקום שמדובר בשיר של לסקלי. יש מקום לפחות *לבדוק* את העובדות לפני שקופצים להאשמה בהעתקה, שהיא האשמה כבדה ביותר.
    את תגובתך האחרונה מחקתי מאחר שהיה מדובר בהתקפה אישית, שאינה מקובלת באתר.

  28. לשמעון: לבקשתך, עיינתי עיון נוסף בתגובתך הראשונית, והאמת שהיא באופן די מפורש עוסקת בספציפי, ובאופן מדהים לא רק שמזהה את מה שרוחה כתבה בתור שיר של לסקלי (אף שזה לא נאמר בשום מקום), אלא גם מתייחסת אליו כשיר ‘ייחודי’ ומנסה לגרום לנו להאמין שאתה מכיר את השיר כשיר של לסקלי (מה שמסתבר כשגוי לחלוטין) ועוד תוקפת את כתב העת על כך. לפיכך אני מבקש שוב שתתנצל על דברייך המכפישים וחסרי היסוד.

  29. לרונן , אני מתנצלת בפני זיוה שקפצתי למסקנות מתוך הביקורת שנכתבה כאן . אני תמהה על כל שאינך מסיר את תגובתה של מזי כהן שאינה נקיה גם היא מאמירות אישיות גם אם הן נראות כוללניות . רונית. 

  30. ליתר דיוק:

    לא נכתבה כאן ביקורת.
    היה כאן ניק משמיץ בעילום שם.

    מאוד היה קל לקבל את “דעתו/דעתה” העלומה
    היא בהחלט הספיקה
    לך כדי לשנס מותניים ולעוט על הטרף.

    אפילו לא קראת את השיר שלי כי אחרת היית שמה לב
    שרוחה השתמשה במילים של אותו שיר בצירוף מילה או שתיים
    משיר נוסף שלי.

    גם את התגובה של עצמך את כנראה לא זוכרת
    אם את משווה אותה לתגובה של מזי.
    כתבת שם שעדיף להתרחק ממני רק בלשון יותר בוטה,
    אז קיימי זאת.

    זיוה

  31. לא יאומן.
    קראתי את השתלשלות התגובות ותמהתי במבוכה: על הקלות של ההכפשה, עד כדי גיחוך (כאשר למעשה הטענה היתה שזיוה העתיקה משירה של זיוה)… ועל כך – עד כאן.

    על השיר – נהדר! על הרובד הארספואטי ועל הרובד של האדם מול אלוהים, וכמובן הקריצה – מורה לשירה כאלוהים…
    את כל השאר כבר כתבו בתגובות מעלי, ובעיקר את בניתוח שלך את שירך שנהנתי מאוד לקרוא.
    תודה מכל הלב

  32. כן בדיוק כך, הטענה של רונית בכר-שחר ושמעון
    הייתה שהעתקתי מעצמי. (ממילותיי שלי)
    המסודרות בצורה שונה-
    מתוך הבנה שזה שיר של חזי לסקלי.

    לא ‘ניתחתי’ את השיר, ניסיתי לשחזר אחורה
    איך כתבתי את השיר כדי להוכיח שאין לי אחות
    ואמנם אין לי אחות, תרתי.

    תודה רבה ניצן,
    זיוה

  33. איזו אוננות הדדית של כותבים ומבקרים.אפילו מילות תודה של הכותבת וביאור כונותיה. גן ילדים במסווה של כתיבה

  34. המשפט השלישי מנוסח נכון בעברית רק תוסיפי נקודה בסוף המשפט.

  35. לפנינה, כיוון שכתובת המייל שצירפת אינה תקנית אני מגיבה כאן. לתשומת לבך, תגובות פוגעניות ובלתי ענייניות יימחקו להבא.
    בברכה,
    לי עברון-ועקנין
    מערכת זוטא

  36. אני חושב שתגובה 1 נאמרה ברוע לב או בקלות דעת מטומטמת – אי אפשר להגיד דבר כזה בלי סימוכין, ולי ברור לגמרי שזיוה לא העתיקה את שירה מאיש. אפילו בקריאה הכי מקילה של התגובה (נגיד משהו כמו “שיר גרוע בסגנונו של …”) התגובה ערלת לב ומתעלמת הן מרגשות הכותבת והן מהמאמץ של כתב העט לברור שירים טובים לקוראיו.

    אבי נהיר

  37. תודה רבה אבי.

    אתה צודק. זו עלילת דם.
    (כמה קל לזרוק לאוויר הכפשה).
    עלילת דם שנדחתה מכול וכול על ידי מערכת זוטא
    וכמובן גם על-ידי.

    וחבל שהתוצאה היא שדנים רק בנושא הזה
    והשיר נשכח. ואין התייחסות עניינית לשיר.

    ואולי זו הייתה המטרה?
    (שאלה למחשבה קלה לגבי מי ומי מקהילת היוצרים).

    שבוע טוב,
    זיוה

הוספת תגובה

עליך להכנס בשם משתמש וסיסמה כדי להוסיף תגובה.